تحقیقات جدید یک روش مناسب و ارزان قیمت را برای جلوگیری از قطع عضو بیماران دیابتی ارائه کرد

10 ژوئن 2021 - میلیون ها فرد مبتلا به دیابت در معرض خطر زخم پا قرار دارند که اغلب منجر به قطع عضو و سایر عوارض سلامتی می شود. اکنون، دانشمندان مرکز فناوری های بیومکانیک و توانبخشی(CRBT) ، روش جدیدی را برای شناسایی قابل اعتماد این خطر بدون نیاز به سنسورهای پیچیده الکترونیکی که در کفش قرار داده می شود، ابداع کرده اند.

دکترPanagiotis Chatzistergos ، دانشیار بیومکانیک ارتوپدی، توضیح داد: فقط در انگلستان، هر هفته 169 نفر قطع انگشت شست، پا یا یکی از اندام های انتهایی خود را در نتیجه ی دیابت تجربه می کنند، با این حال می توان از 80٪ از این قطع عضوها با مدیریت صحیح جلوگیری کرد. اضافه بار معمول در کف پا در طول فعالیت های روزمره می تواند باعث شروع زخم پا شود، بنابراین توانایی تشخیص اینکه اضافه بار بیشتر به کدام قسمت ها از کف پا آسیب وارد می کند، بسیار مهم است.

یک روش معمول برای بررسی مناطق تحت اضافه بار شامل ارزیابی فشار کف پا برای تجویز کفش یا کفی های مخصوص است، با این حال بسیاری از پزشکان نمی توانند از این روش استفاده کنند، زیرا استفاده از آن پر هزینه و دشوار است. دکترChatzistergos و همکارانش با استفاده از کفی هایی با قابلیت شکل پذیری تحت فشار که با پرینتر 3 بعدی چاپ می شوند، به پزشکان کمک کردند تا علت ایجاد زخم را بهتر درک کنند، و با این روش منجر به بهبود نتایج بیماران شوند، آنها با این ابتکار، مفهوم جدیدی را برای حل این مشکل ابداع کرده اند.

دکترChatzistergos ، رهبر این مطالعه، گفت: کار ما روشی را برای شناسایی قابل اعتماد بار اضافی با استفاده از یک تکنیک غیر الکترونیکی ارزان قیمت معرفی نمود. ما از یک کفی با قطر کم که توسط پرینتر 3 بعدی چاپ می شود،استفاده کردیم. خصوصیات ماده ای که برای چاپ این کفی بکار رفته است به نحوی است که هنگام وارد شدن فشارهایی فراتر یا کمتر از یک آستانه ی قابل تحمل بطور مکرر، تغییر می کند. ما معتقدیم که این یک گام در جهت تغییر روش فعلی برای مراقبت از پا در افراد دیابتی است.

بیماران باید قبل از بازگرداندن این کفی پرینت شده به پزشک خود برای تجزیه و تحلیل، آن را در کفشی که بطور روزمره استفاده می کنند برای مدت زمانی مشخصی، مثلاً یک روز یا یک هفته، قرار دهند. در طول تجزیه و تحلیل این کفی حسگر، کف پا که به طور معمول تحت فشارهای بیشتری قرار دارد، باید در مقابل مناطقی که فشاری کمتر از حد آستانه بر آنها وارد می شود، قابل شناسایی باشد.

مفاهیم موجود در این تحقیق، که در Royal Society Open Science منتشر شده است، به طور کامل در دانشگاه استفوردشایر توسعه یافته و دارای پتنت است.

پروفسور Nachi Chockalingam، مدیر CRBT که یکی از نویسندگان این مطالعه است، گفت: ارزیابی فشار کف پا در بین معاینات بالینی رایج است و به تجویز کفی و کفش مناسب برای بیمار کمک می کند. با این حال، فن آوری های فعلی گران هستند و استفاده از آنها در کلینیک هایی که روزانه تعداد زیادی بیماران را تحت درمان و نظارت قرار می دهند، دشوار است.

هر ساله بیش از 26 میلیون نفر در سراسر جهان به زخم پای دیابتی مبتلا می شوند و بروز زخم پا در طول عمر افراد مبتلا به دیابت در کشورهای در حال توسعه، بیش از 20٪است. توسعه ی روش های کم هزینه برای جلوگیری از زخم پا، از بار اقتصادی و اجتماعی دیابت در جهان می کاهد و در نهایت جان انسانها را نجات می دهد. مفهوم گزارش شده در این مقاله، با تحقیقات و پیشرفت بیشتر، توانایی تبدیل شدن به یک روش مناسب برای مدیریت بالینی خطر زخم پا را در سراسر جهان دارد.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2021-06-diabetes-patients.html